maanantai 22. syyskuuta 2014

Viisi kuukautta Britax Affinityjä - miltä nyt tuntuu?

Kirjoittelin keväällä meidän vaunujen hankinnasta, joka oli aika iso, pitkä ja vaikea prosessi. Päädyttiin lopulta Britax Affinity -vaunuihin, joilla on nyt viitisen kuukautta rullailtu.

Menikö valinta kohdilleen ja onko nämä vaunut hyvät?

Ensimmäistä kertaa vaunulenkillä koko perheen voimin. 


Toivotut ominaisuudet


Vaunujen hankinnassamme kriteereinä oli tietyt ominaisuudet, jotka arvostelujen ja myyjien puheiden perusteella täyttyivät Britaxeissa - ja myös omakohtaisen kokemuksen perusteella nämä seikat ovat toimineet juuri niinkuin pitääkin.

Menee kokoontaitettuna pieneen tilaan
Todellakin menee! Meidän (tila)auto on normaalisti arkenakin täynnä miehen työkamoja ja muuta roinaa, joka ei todellakaan ole mitenkään tiiviisti ja siististi pakattuna takakonttiin. Siitä huolimatta vaunut mahtuvat joka kerta mukaan, eikä tuota mitään ongelmia. Myös pidemmillä reissuilla meidän SUURI tavaramäärä on mahtunut mukaan ja Arttu-hauvallekin on vielä jäänyt tilaa takakonttiin yhdessä kokoontaitetun vaunurungon ja muutamien kassien kanssa. Näistä kun vielä saa renkaatkin pois, jotta menevät entistä pienempään tilaan, niin eivät kyllä vie paljoa tilaa autossa!

Soveltuu sekä asfaltille että hiekkatielle
Kummallakin alustalla on vaunuja työnnelty ja hyvin on kulkenut! Lukittavat etupyörät helpottavat epätasaisella alustalla työntämistä ja kääntyvät etupyörät taas tekevät vaunuista helposti liikuteltavat asfaltilla, ahtaissa tiloissa sekä erityisesti kaupungilla shoppailureissuilla. Todelliset monikäyttövaunut!

Helposti kokoontaitettava
Suhteellisen helposti nämä menee kokoon, vähän vaatii ainakin allekirjoittaneelta vaan pohdintaa, että kumpaanko suuntaan nämä taittuivatkaan. Mutta käytännössä siis yhtä helppoa kuin vaikkapa pyykkitelineen kokoontaittaminen. :)

Travel system
Tämä on ollut kyllä ehdottoman hyvä juttu - enkä ymmärrä, miksi kukaan (autoileva) ostaisi yhdistelmävaunut ilman tätä ominaisuutta! Meea 90-prosenttisesti nukahtaa aina autoon, joten kauppaan tai kylään mentäessä ei tarvitse pikkuista herätellä perille päästyämme, vaan voi jatkaa nokosiaan. Travel systemin ansiosta useimmiten kauppareissut menevätkin nukkuessa. Pienemmille reissuille lähdettäessä turvakaukalo hoitaa myös rattaiden/vaunujen virkaa; ei siis tarvitse ottaa erikseen vaunukoppaa mukaan viemään tilaa autossa vaan vaunulenkkinukutus hoituu kerran pari hyvin myös travel systemissä.

Hyvä hinta-laatu -suhde
Uskoakseni tämäkin on toteutunut. Kaikki on ainakin toistaiseksi vielä priimakunnossa, tuntuu tukevalta ja kestävältä. Hinta ei ollut älyttömän kallis, mutta Britax kuitenkin mielestäni hyvä ja arvostettu merkki.

Värivaihtoehdot
Jotain muuta kuin mustaa - meillähän vaunut ovat ruskeasävyiset. Bonuksena näissä vielä se, että rattaisiin voi halutessaan ostaa useammankin väripaketin kohtuuhintaan; jos siis jossain vaiheessa ruskeat rattaat tytöllä alkavat kyllästyttämään, voidaan piristää lenkkeilyä hankkimalla vaikkapa violetit istuinpehmusteet.

Heh, aika vähissä oli nää kuvat vaunuista - tässä ne kuitenkin näkyy koko komeudessaan kesälenkillä.


Plussaa


Yllämainittujen asioiden (jotka lasken kaikki plussaksi) lisäksi tuli vielä mieleen muutama hyvä ominaisuus näistä vaunuista. Saattaa näitä olla enemmänkin - ja tulla käytön myötä ilmi vielä lisää. Mutta nämä nyt ainakin ovat Britax Affinity -vaunujen plussapuolia.

Ulkonäkö
Kun nyt on alkanut enemmän katselemaan muita vaunuja "sillä silmällä", olen kyllä erittäin tyytyväinen omaan valintaamme. Britaxit miellyttävät omaa silmää ja muotoilun osalta ovat minusta oikeinkin kauniit.

Hyvä työnnettävyys
Vaunut ovat kevyet ja vaivattomat työntää; kulkevat sujuvasti niin ylämäissä kuin epätasaisella alustallakin. Ollaan muutaman kerran käyty vaunujen kanssa kiertämässä myös frisbeegolf-radalla, jossa paikoittain on melko huonoa maastoa, metsäpolkuja ja ylämäkiä - siitä huolimatta vaunut kulkevat hyvin matkassa mukana. Työntöaisan keskellä olevan muotoillun työntökohdan ansiosta vaunuja on helppo ohjailla myös yhdellä kädellä - joten kuten onnistuu myös vaunujen työntäminen koiran hihna toisessa kädessä, mutta vähän se vaatii vielä opettelua allekirjoittaneelta. :)

Säädettävä työntöaisa
Erityisesti siinä tapauksessa, jos vaunuja työntää kovinkin eripituiset henkilöt, työntöaisan korkeuden säädettävyys on iso plussa.

Rattaita voi käyttää jo vastasyntyneellä
Itse otettiin ratasosa käyttöön vasta vajaan 4 kk iässä (kun vaunukoppa kävi pieneksi, tästä lisää miinus-osiossa...), mutta käytännössä rattaita olisi voinut käyttää makuuasennossa jo vastasyntyneelle. Ainakin meidän neiti alkoi tuossa vaiheessa itkeskelemään vaunulenkeillä, kun vaunukoppa ahdisti, eikä sieltä nähnyt ympärilleen. Rattaissa asento on hieman enemmän istuva, eikä ympärillä ole korkeita reunoja blokkaamassa näkymiä. Siksi ainakin meillä vaihdos vaunuista rattaisiin olisi ollut joka tapauksessa aiheellinen 4 kk iässä - joten hyvä, että näihin rattaisiin sai vauvan asettaa jo näinkin pienenä.

Ratasosa ensimmäistä kertaa käytössä elokuussa.


Soveltuu moneen
Kuten jo tässä kirjoituksessa olen maininnut, nämä vaunut kyllä soveltuvat työnnettäväksi monilla alustoilla. Hiekkatiellä lukittujen etupyörien kanssa kulkeminen on helppoa. Metsäpoluilla työntäminen onnistuu, joten vaunut varmaan voisi ottaa mukaan vaellusreissullekin tms. Koska vaunut ovat kohtuullisen kevyet, niitä voi vaikeimpien paikkojen yli nostaa kahden ihmisen voimin helposti - edessä on hyvä "kahva" nostamista varten. Asfaltilla vaunut kulkevat tosi sujuvasti. Kääntyvien etupyörien ansiosta vaunujen liikuttelu on helppoa ahtaissakin tiloissa, joten vaikkapa kauppakeskuksissa kiertely onnistuu hyvin.

Mukana lisävarusteita
Meidän vaunuihin mukaan tuli kaksi sadesuojaa (sekä vaunuihin että rattaisiin), talvirenkaat, vauvatuki rattaisiin, värilliset istuinpehmusteet ja alakorin suojus. Erityisesti noista sadesuojista annan plussaa, koska niiden hankkiminen olisi muuten voinut olla hankalaa - etenkin jos ei niitä kovin monesta vaunuliikkeestä löydy tai jos sellaista ei varta vasten tähän vaunuun ole suunniteltu.

Ei tarvetta erillisille matkarattaille
Koska rattaat taittuvat kokoon niin pieneen tilaan, en usko että meille tulee missään vaiheessa tarvetta erillisille matkarattaille. Nämä rattaat ikään kuin ovat jo matkarattaat itsessään! Sitä paitsi - kun ratasosaan saa turvakaukalon kiinnitettyä, se palvelee reissatessa matkaratas-tarkoituksessa paremmin kuin oikeat matkarattaat.

Miinusta


Miinuksia löytyy vähemmän ja voi olla, että samat miinukset olisivat tulleet myös muissa harkitsemissamme vaunuissa. Muista vaunuista minulla ei ole kokemusta, joten varsinainen vertailu on hankalaa.

Pieni vaunukoppa
Vaikka tosiaan ratasosaan olisi joka tapauksessa vaihdettu 4 kk iässä, yksi huono puoli ehdottomasti on tuo vaunukopan pituus. Kun vaunukopan sisämitta on n. 75 cm ja Meealla pituutta oli 4 kk neuvolassa 64 cm, ei ulkovaatteiden ja varpaiden heiluttelujen vuoksi enää meinaa vaunukoppaan mahtua. Eikä ymmärrettävästi Meea enää tykkääkään siellä olla, kun varpaat osuu alareunaan ja työntävät pään osumaan yläreunaan. Mutta koska yhtenä kriteerinämme oli pieni koko kokoontaitettuna, se vaikuttanee myös tähän vaunukopan kokoon; niissä vaunuissa, joissa koppa on isompi, vaunut myöskin vievät huomattavasti enemmän tilaa autossa - eikä varmaankaan noissa eniten harkitsemissamme malleissa missään vaunukoppa ollut tämän isompi.

1,5 kk ikäisenä vaunukopassa päikkäreillä - silloin vielä mahtui aika hyvin. 


Ahdas vauvatuki
Oikeasti rattaissa kuuluisi käyttää vauvatukea 6 kk ikään saakka. Me testattiin sitä ensimmäisen kerran silloin vajaan 4 kk iässä - eikä Meea ohuen ulkohaalarin kanssa meinannut enää mahtua rattaisiin sen kanssa, vaikka valjaat olivat ääriasennossaan. Ei olla siis vauvatukea koskaan käytetty, enkä usko että se enää tässä vaiheessa aiheellinen onkaan; enemmän istuvassa asennossa Meea kuitenkin auton turvakaukalossakin on, ja sitä on kuitenkin käytetty vastasyntyneestä asti! Meidän vauva kuitenkin on ollut aika pienikokoinen, joten en tiedä miten "normaalikokoinen" vastasyntynyt vauvatuen kanssa rattaisiin mahtuu. Ainakaan tuollainen reilu 6-kiloinen ja 64-senttinen ei sinne mahtunut ahtautumaan.

Lisäosien puute
Näihin kyseisiin vaunuihin on saatavilla aika vähän lisäosia. Onneksi myös muiden merkkien osat sopivat - vaikkakin se vaatii aika paljon etukäteisselvittelyä ja mittaamista, jottei tule ostaneeksi vääränlaisia. Kuten meille kävi alunperin vaunujen aurinkosuojan kanssa; piti siirtää ensimmäiseksi ostettu turvakaukaloon ja ostaa vaunuihin omansa eri kiinnityksellä. Työntöaisaan kiinnitettävän tarvikelokeron ostossa olin jo viisaampi ja tajusin etukäteen myyjältä tarkistaa, että tämä taatusti sopii juuri meidän vaunuihimme.

Heittoaisan puute
Koska vaunuissa ei ole heittoaisaa, tätä ei sinänsä ole osannut kaivata. Mutta näitä miinuksia listatessa heittoaisa tuli mieleen. Etenkin auringonpaisteessa tämä olisi voinut olla kätevä, kun ei olisi tarvinut joko vetää vaunuja perässään tai laitella aurinkosuojia kuomuun. Ilman heittoaisaakin kyllä on pärjännyt mainiosti.

Lisää käyttökokemuksia haalimaan!


Kohta lumien tullessa saadaan talvirenkaat käyttöön ja Meean kasvaessa (ja oppiessa kunnolla istumaan) päästään rattaita kokeilemaan muissakin asennoissa. Täytyy kirjoitella lisää käyttökokemuksia vielä sen myötä, kun niitä saadaan.

Mutta ainakin toistaiseksi voin sanoa olevani hyvin tyytyväinen tähän ostokseen - tuskin olisimme voineet paremmin näillä kriteereillämme valita!

Ratasosakin soveltuu oikein hyvin lenkkeilyyn myös vähän viileämmällä kelillä. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!